Några tankar om städning

Fredag igen - and that means serious business around here folks - eller med andra ord städdag. Inte för att man kan låta bli att städa veckans sex andra dagar när man har tre barn, men fredagar är det liksom lite mer allvar. Och med allvaret kommer "städångesten" som ett brev på posten, och med städångesten kommer undanflykterna uppraddade som på ett pärlband. Det är bara att inse, städdag och jag blir som Alfons Åberg goes crazy, ska bara, ska bara, ska bara och ska bara.

Först ska jag bara...ringa en av mina underbara svägerskor. (You know who you are!) Av någon anledning måste jag alltid ringa henne när städångesten sätter in. Liksom för att försäkra mig om att hon inte håller på med något jättekul medan jag dansar omkring med moppen. Och antingen ljuger hon jättebra varje gång, för att muntra upp mig kanske?! eller så har hon faktiskt ungefär samma lockande sysslor framför sig, och det känns alltid lika betryggande. ;-) Idag stod hon t.ex. i kassan efter en storhandling med två barn när jag ringde. Då var det nästan som om jag kände att jag hade det bättre här hemma med moppen. Inte ofta man känner sig så priviligerad på en städdag. Tack för det!!

Som nummer två ska jag bara...kolla läget på Scrapbutikens forum. Några nya LO:er? Några nya inlägg? Och när jag ändå är ute på nätet måste jag ju bara kolla upp mina favoritsidor och bloggar. Det tar gärna en liten stund, hrm...
Sedan ska jag bara...dricka en kopp te, för nu har jag ju hunnit bli riktigt fikasugen och sedan kan jag kanske hinna tappa upp golvtvättningsvattnet eller sätta i sladden till dammsugaren. Men efter det ska jag bara kolla posten eller göra något annat totalt oviktigt i sammanhanget. Jaa, och så kan det fortsätta, tills jag verkligen får tummen ur och tar mig i kragen. MEN DÅ ska ni veta, då går det undan!

För idag har jag, trots alla undanflykter faktiskt hunnit röja, bädda rent, dammsuga hela huset, tvätta golven, tvätta en ullmatta genom att lägga den i snön och gnugga lite, (totalt överreklamerat husmorstips som inte alls funkade, den har bara hängt här inne sedan och luktat äcklig våt hund - eller får, med alla fläckar kvar!)

Dessutom, har jag för tredja dagen i rad hunnit leta som en idiot i flera timmar (känns det som iallafall) efter 4-åringens glasögon som han snillrikt gömt och sedan förträngt var. *Sliter mitt hår i förtvivlan* Tur för honom att han är så söt! Men det kommer nog inte att hjälpa i längden om han ska fortsätta tappa bort glasögon i denna takten. Ett par nya var fjärde månad...jaa, mycket roliga scrapsaker kunde man köpa för de pengarna.

Och så är ännu en dag till ända. Känner mig städångensten till trots ändå ganska tillfreds med dagen. Allt gick bra tillslut och vi fick en mysig kväll. Nu hoppas jag bara att jag får sova i min egen säng i natt och inte i någon av barnens som igår. Blir alldeles ledbruten av det, tänk om jag börjar bli gammal...

1 kommentar:

  1. Hej
    Vad kul att du hittade min blogg så att jag kunde hitta till din :)
    Jag länkar gärna till din blogg om det är ok.
    Tack snälla för gulliga ord om mina layouter, det värmer.
    *Kram*
    PS Är inte heller så förtjust i att städa...

    SvaraRadera