Recept på en avslappnande eftermiddagsstund


Gör såhär:


1. Tänd en muntert flammande brasa för att värme och hemtrevnad ska sprida sig i huset.

2. Gör dig en stor, rykande varm kopp av ditt favoritte och spetsa med en skvätt mjölk.

3. Sätt på din favoritjulskiva på lagom hög volym.

4. Tänd alla ljus du kan hitta och släck ner alla starka lampor.

5. Ta på dig röda raggsockor. (Röda är klart bäst...)

5. Dra fram favoritfåtöljen till braskaminen.

6. Sätt dig bekvämt tillrätta med en filt över knäna och lägg upp fötterna på gnistgallret för extra "undervärme."

7. Sippa på teet, blicka in i de dansande lågorna, njut av julmusiken och koppla av fullständigt...

...i de knappa tre minuter du har på dig innan dina barn invaderar vardagsrummet med full cowboymundering och sjörövarsvärd, jagandes varandra under höga skrik, börjar spela piano, släpar fler fåtöljer till brasan, kivas vem som ska sitta i mammas knä, gråter, blir törstiga som om de vandrat i veckor genom en snustorr öken, kissnödiga och fikasugna och måste tvunget se på film på en och samma gång.

Tre minuter av fullkomlig harmoni... jaa, vad ska man säga.... det är ju bättre än två minuter iallafall... ;-)

9 kommentarer:

  1. Tycker att det är fantastiskt att det inte bara är jag som har börjat lyssna på julmusik! snart kommer vi och myser med er.

    kraamm

    SvaraRadera
  2. Åhhh vad mysigt det låter, önskar att jag hade en öppen spis. Kanske får komma hem och mysa framför din?
    Två minuter är ju bättre än tre, helt klart:) Man ibland kan man önska att man i alla fall fick fem:)
    Massor av kramar från mig
    PS. Hur har du fått till fotot så snyggt?

    SvaraRadera
  3. ahh!!!! Får man börja med julmusiken nu??!!! Jag har gått och hållt på mej länge nu, men om du har börjat får jag ju med! Tack! ;)
    Nu ska jag äta scones och dricka te... dagens mysstund och här finnes inga tre bus pojkar...fast man önskar ibland att det fanns det! Saknar dom allt litegrann.
    Puss

    SvaraRadera
  4. Låter härligt alltihopa... faktiskt! Här finns ingen braskamin... tror inte det blir så uppskattat om jag eldar inredningen. Och jag saknar faktiskt tiden då barnen var små ibland... Du har väl hört uttrycket "små barn..." ;)

    SvaraRadera
  5. Tre minuter är som du säger bättre än två och så man njuter de tre minuterna. För övrigt fungerar det utmärkt även med gula sockar!!!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Så mysigt det lät! Skulle också vilja ha en öppenspis eller kamin.
    Jag har också varit invaderad med barn dock bara 2 i en vecka nu men det räcker dom kan dom också.
    Ta hand om dig.
    KRAM

    SvaraRadera
  7. Öppen spis det vore något det!

    Kanske går det att värma fötterna vid värmeljus eller så får det duga med dunsockar*ler*

    Har oxå redan tjyvlyssnat på julmusiken. Underbart! Druckit glögg oxå, himmelskt gott!

    När det gäller minuter är det väl bara att njuta av de man får oavsett hur många!

    Kramisar Molle

    SvaraRadera
  8. Jag har alltid önskat mig en braskamin, eller helst en öppen spis. Snart, när jag blir rik, ska jag köpa mig en sdåan där som man kan ha i lägenhet. Evetuellt måste jag förstås byta lägenhet först för att få plats men det är en annan historia...

    Frånsett att jag saknar en kamin och har minus 2 barn mot dig så känner jag igen det där du skriver. Tre minuter lugn är lyx... För kommer inte barnet och stör så störs jag av dåligt samvete för att jag inte aktiverar mig med barnet.

    SvaraRadera
  9. Ååååh, jag får gåshud när jag läser dina rader!!! (hihi...förrutom de sista...fast då får jag gåshud oxå fast inte utav välbehag...hahaha)
    kram TIna (som har lyssnat på julmusik sen i september..ja jag vet att jag är lite galen)

    SvaraRadera