Baka baka liten kaka

Älskar alla barn att hjälpa till att baka?
Mina gör det iallafall. I exakt sju och en halv minut.
Sedan överlåter de gladeligt den hundra kilo tunga lussekattsdegen på modern och övergår till mindre stillsamma fäktningslekar.
Hej och hå vad bullegulligt och julpysmysigt det blev nu då...

För på exakt sju och en halv minut har de glada bagarna hunnit med att sprida ut ett halvt kilo vetemjöl på bakbordet med omgivande möblemang (mao. halva köket), knåda in ett halvt kilo mjöl i degen, späcka härligheten med två paket russin och klibba ner och skala av sig alla kläder som de över huvud taget hade på sig när de började.

Så där står man då, med tre nakenfisfäktare i vardagsrummet och mjöl upp till armbågarna.
What to do?
Det är väl bara att lyssna lite extra noga till Celine Dions skönsång om julefrid som fortfarande kan urskiljas genom stridslarmet och hugga in med rullandet. Hundra kilo lussekatter gör sig inte själva precis.

How ever... så var de väldigt entusiastiska så länge de höll på, och söta. Och jag hann fota dem så att vi nästa år när minnet har blivit lite kort kan titta och "komma ihåg ;-)" hur glada och flitiga bagarna var. Men vid det laget säkerligen inte hur länge de egentligen höll på.
Så då gör vi alldeles säkert ett nytt försök. Och vem vet, kanske kan de då härda ut i hela tio... och en halv... minut... eller mer? ;-)

Och om inte, så säger vi bara... "same procedure as last year!" (Och där på slutet önskar man verkligen att man hade en James att säga det där till. Som kunde ta hand om allt det där eviga torkandet som kommar efter tre glada bagare och ett kilo mjöl.)

14 kommentarer:

  1. Va? Har du bakat med mina barn? Det låter som det...

    Mjöl som sitter så himla bra på möbler också....

    Men som sagt, same procedure next year

    SvaraRadera
  2. Ja du personligen har jag löst just lussekattsbaket som så att imorgon står killarnas mormor och knackar på dörren med assistenten under armen.
    Pepparkaksbaket har jag gemensamt med en kompis hos henne :o)
    Sockerkaksbak brukar jag tycka är lagom annars!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Skratt*. Du skriver verkligen helt underbart och bildligt!
    Jag kan se mjölmoln och nakenfisar framför mig. Antar att den gulliga mamman fick ordning på allt till slut och att hundra lussebullar doftar och smakar alldeles underbart!

    Ha en bra dag!

    Kramisar Molle

    SvaraRadera
  4. Hihi! Sådär är det oftast hemma hos oss också när det ska bakas (fast när resultatet ska avsmakas dyker de små upp igen - som av ett trollslag!) och jag står där med röran och kletet. Då är det lätt att hålla sig för skratt. :o)
    /Victoria

    SvaraRadera
  5. Har löst det ungefär på samma sätt som Zara:) Idag drar jag och store sonen iväg till min mamma och bakar där;) Min assistent har gått sönder så jag har inget val, för knåda degen själv tänker jag inte göra...

    En stor mjölig kran från mig

    SvaraRadera
  6. Oki, det ska ju inte vara kran utan kram;):)

    SvaraRadera
  7. ha,ha,ha...ja dessa barn! Vet du vad...det är nog så hos de flesta att barnen är med på noterna i några få minuter och sedan är det glatt med och mumsar i sig de färdiga bullarna!!
    kram Tina

    SvaraRadera
  8. Jag säger som jag brukar... "Jag har visserligen bara ett barn" så hon kan iof inte fäktas med sig själv... eller kan o kan... men hur som, bakningen går till på exakt samma vis hos oss. Med bara ett barn. Dessutom brukar vi baka annat än lussekatter, typ play doh och låt mig säga som så, att ta fram degen tar längre tid än tiden som går åt för att leka med den.

    SvaraRadera
  9. Hemma hos oss är det inte så!
    Min lille kille sitter så snällt vid bordet och tittar på hela tiden... Om det sen beror på att han bara är sex månader och inte kan ta sig iväg själv eller om det är för att jag bara fantiserar om att jag bakar över huvud taget förtäljer inte historien ;-)

    SvaraRadera
  10. förresten. Jag undrar om jag får länka dig på min blogg för jag tycker du har så mycket läsvärt!?

    /Diana

    www.diddidutt.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Vad trevligt att ni kommit så långt i julstöket! själva har vi under den närmsta tidn gått igenom vattkoppor och magsjuka , angelina stod för allt allderles själv! Stackarn. Jag har jobbat mina två första kvällar på posten på två år, så mej e d förfärligt synd om!!!!!!!!! Absolut ingen föräldraledighet kvar, o inget klirr i kassan heller... om man ska slå an på den negativa sidan. ja ja e lite trött, ska försöka sova nu. Måste orka storhandla imorgon innan min tredje kväll på posten efter två års ledighet...;) stora goa kramar till er alla/ faster Malin

    SvaraRadera
  12. Det är så härligt att läsa din blogg.

    Hoppas att du snart får entra den nya duschen och det heta varmvattnet.
    Kram Bammie

    SvaraRadera
  13. Visst är det kul att baka med dom små liven. Här skall vi baka pepparkakor, pepparkakshus och Lussebullar på måndag. Vi får väll se om mina barnbarn vill baka lite längre än dina barn chanchen är väll inte så stor.

    Ha en bra dag. KRAM

    SvaraRadera
  14. Diana: You´re most welcome att länka :-)

    SvaraRadera