Jag och mitt hamsterbeteende

För ett tag sedan blev jag utmanad av Anna-My lovely things att visa mina gömda skatter och sådant som jag samlar på. Jag! Samlar? Nu måste hon väl ändå fått snurren?
Nej... jag bara skojar. Tyvärr eller vad man ska säga så har både jag och min man lite av hamstergener i oss. det är ju SÅ mycket som kan vara bra att ha, nu eller senare, man vet ju aldrig... Därför har våra gömmor en tendens att vilja svämma över ibland.

Men jag måste dock få lite upprättelse såhär mitt i hamsteravslöjandena. Vi har de sista åren faktiskt varit riktigt duktiga på att röja och slänga. Det är åtskilliga lass och MYCKET skräp som åkt i containrar och till soptippen senaste tiden och det känns RIKTIGT befriande. Vad ska man med all brôte till egentligen? när man tänker efter...
Fast riktigt allt kan man ju inte slänga förstås och därför kunde jag ju gladeligt anta utmaningen som löd så här:

"Jag vill att ni ska visa era svagheter som ni samlat på er under åren. Det kan vara riktiga samlarobjekt eller helt vanliga saker du fastnat för. Jag vill veta vad du samlar på idag. Vad är det du alltid letar först efter när du kommer till en loppis eller auktion. Hur kommer det sig att ni började samla på just den grejen?"

Ok, jag börjar... först ut BÖCKER. Jag älskar böcker! Att läsa, att bläddra i, att titta på... ja det finns väl inget dåligt med böcker eller? Nedan visas såklart bara en inimini liten hög av allt som samlats under åren. Mer finns i hyllor, skåp och faktiskt, nedpackat i lådor i händelse av att barnen kanske skulle vilja läsa senare...



Numero två fick bli KNAPPAR. Knappar är väldigt bra att ha till allehanda pyssel och scrap och OJ! så dyrt att köpa nytt så därför är knappar något av de första jag kikar efter när jag kommer till en second hand eller loppis. På min födelsedag för inte allt för länge sedan hade jag dessutom lyckan att av Anna få två papplådor fulla med vackra små ljuvligheter. (Se bilden.) Då blir man glad minsann!



Sedan är  ju förstås PAPPER en stor last, papperspysslare som jag är. Man skulle ju kunna tro att jag då skulle göra åt alla papper jag köper men... vissa är ju så fina att man knappt kan tänka tanken att sätta saxen i dem och vissa måste man ju ha dubletter av och vissa fattar man inte att man köpte... så det blir ändå ett visst lager kan man säga. :-)



STEN kan jag heller inte hålla fingrarna borta ifrån. Har nog samlat på vackra, släta, mjuka stenar sedan jag var liten och särskilt sedan vi campade vid havet där det som bekant finns massor av vacker, mjukslipad sten. Man kan inte åka till ett ställe där det finns fina stenar utan att ta med sig åtminstone en full ficka hem. Detta beteende måste jag dock få hävda att jag inte skaffat mig själv. Det är nedärvt från min mor som nog är en ännu större stensamlare än vad jag är.


Och så BURKAR då. Gamla fina, lite nötta plåtburkar är finemang det. Så trevligt! Det måste också alltid sökas efter på loppis och hemma hos folk som inte har vett att uppskatta samma saker som jag gör. :-) (Och tur är väl det...)









Jo men visst förstår ni. Trodde ni det var slut här? HA HA!! Detta var ju bara några av mina små samlingar. Jag orkade inte fota allt men kan ju berätta att jag dessutom har en tendens att alltid köpa på mig KUDDAR och PLÄDAR, skåpen nästan svämmar över. Kan ju alltid vara bra att ha vet ni... ;-) PENNOR, GAMLA GLASBURKAR och SNYGGA ANTECKNINGSBÖCKER är ju heller inte dumt. Ja ni förstår, jag skulle ju kunna hålla på i en evighet, men jag ska bespara er detta. Istället ska jag nu väcka mina barn med en liten valborgssång. "Vintern rasat ut..." kanske?! Jag tror det kommer att bli högeligen uppskattat av alla. Säkert.

8 kommentarer:

  1. hej min goa vän!!!

    Jo ni har vart jätte duktiga..ja vet ju att nui har slängt massor av saker....

    Så fina burkar du har,,jag gillar oxå gamla burkar..men mina står på vinden vet inte var jag ska ha mina...

    Är du ledig nu ett par dar eller jobbar du?

    Ska du på 1 maj loppisen?..Jag ska stå där en timma innan..rusa in och förhoppningsvis knipa åt mig trädgårdsmöbler...

    ha det fott..
    kram anna

    SvaraRadera
  2. Ååååh vilka härliga samlingar! Stenar är underbara, burkar vill har ha överallt och knappaaaaaaar... Jag blir alldeles GLAD av dessa fina foton! :D

    SvaraRadera
  3. ..."vill JAG ha överallt" skulle det ju såklart stå... *kaffet har inte nått hjärnan ännu* ;)

    SvaraRadera
  4. Vilka fantastiska samlingar du har vännen, jag vill oxå ha en massa burkar, stenar och annat hemma men min gubbe uppskattar inte just den typen av samlingar ;)

    Kram kram vännen

    SvaraRadera
  5. Jag har också lite av hamster betennde i mej man har beslutat mej för att jag måste göra mej va med lite, det går inte att ha allt kvar...

    Har rensat i bokhyllan och ska lämna böcker jag redan läst till sådana som inte läst böckerna!!!!

    Ha det så bra så hörs vi, förresten så ligger den en ny LO i bloggen om du bläddrar ner och kikar nedan för 15 år med mej...

    SvaraRadera
  6. Jättefina plåtburkar... Jag har några också och vill ha fleeeeer. Det finns massor av fint överallt i din blogg så hit kommer jag att komma igen.

    Tack för titten!

    /ANNA

    SvaraRadera
  7. Men du, du är en förklädd hamster. Jag håller verkligen med om att det var jättehärlig burkar - de är så charmiga så man bara dör! Jag skulle också kunna köpa på mig dessa.
    Men nu är det så att jag har bestämat mig för att istället för att samla på, så ska det minskas i skåe och lådor så då får man sitta på händerna när man ser sådana här härliga bilder!

    SvaraRadera
  8. Nej men! Det låter ju som om du beskriver mig och mitt bra-att-ha-samlande! Fast i ärlighetens namn så verkar du faktiskt ha en värre variant av åkomman än jag ... :)

    Beskrivningen av hur just papperssamlingen ser ut var riktigt slående!

    SvaraRadera