Inspirerad

Hösten är på väg och med den lite annan mat än grillmiddagar. Matgalen som jag är har jag ett tag längtat efter tid och ork att boa in mig i köket och nu så... Två tv-program har fångat min uppmärksamhet på sistone och gett mig en riktig inspirationsboost. Två HELT olika program som i grund och botten ändå handlar om samma sak, att komma tillbaks till enkel, riktig och hälsosam matlagning. Nu har ju jag kanske aldrig direkt lagat någon krånglig, oriktig och ohälsosam mat men inspiration till ett bättre och rikare liv tas alltid tacksamt emot. :-)

Programmen är:



som har gått på svt1 i sommar och som jag helt missade till en början men sedan blev helt förälskad i och kollade in på föredömliga sidan Svtplay.
Ett härligt inspirerande matlagnings/livsstilsprogram där Hugh Fearnley-Whittingstall från River Cottage lär oss att leva nära naturen och ta tillvara på vad den har att erbjuda oss.




I söndags kväll startade också JAMIE OLIVERS FOOD REVOLUTION på kanal 5. Jag kollade in första avsnittet, fastnade, orkade inte hålla mig och har sedan tittat på resterande fem avsnitt på Youtube. Engagerande, upprörande och inspirerande om hur Jamie åker till Huntington, West Virginia för att försöka starta en matrevolution i skolor och samhälle som syftar till att få människor att börja laga och äta riktig mat igen och få bort all processad mat - bearbetade livsmedel från skolorna. Jag lovar, det var mer än en gång jag blev helt förfärad och nästan började gråta när jag såg vad barnen fick att äta i skolan och hemma - varje dag!!

Jamie har ju tidigare gjort ett liknande program om skolmaten i England och vi i Sverige har ju haft Matakuten, men... jag är fortfarande hooked och tycker det är bra att sådant här visas så att folk kanske börjar reagera på vad vi egentligen stoppar i oss och våra barn.

Gillar ni mat och engagerar er i matfrågor så kolla in!

1 kommentar:

  1. Så fin din blogg har blivit! Och så tackar jag för tv-tipsen. Jag och yngsta dottern gillar inspirerande mat-tv. Det är ju så gott med mat. Riktig mat som får smaker att "gifta sig med varandra" (Saras favvouttryck) och mat som liksom smälter i munnen.

    SvaraRadera